PICKA staat voor ‘Perception of indexical cues in kids and adults’. Indexicale cues zijn de kenmerken waarmee we de stemmen van verschillende sprekers van elkaar kunnen onderscheiden, zoals de toonhoogte van iemands stem. Deze informatie is vooral belangrijk voor het verstaan van spraak in lawaaiige omgevingen waarin verschillende sprekers door elkaar heen praten. Het verstaan van spraak kost in deze situaties meer moeite, vooral voor jonge kinderen, ouderen of mensen met gehoorverlies. Een ander voorbeeld hiervan zijn kinderen met een cochleair implantaat (CI), een gehoorprothese dat het gehoor gedeeltelijk kan herstellen. In dit onderzoek gaan we na hoe goed normaalhorende kinderen en kinderen met een cochleair implant (CI) deze stemkenmerken kunnen horen en gebruiken voor het verstaan van spraak.

 

———————————————————————————————————————————————–

 

Het Onderzoeksteam

 

Hoofdonderzoeker en contactpersoon

Drs. Leanne Nagels – PhD student bij afdeling KNO, UMCG en Semantiek & Cognitie, Rijksuniversiteit Groningen

 

Projectleiders

Professor Dr. Deniz Baskent – Professor auditieve perceptie – afdeling KNO, UMCG

http://www.dbaskent.org/

 

Professor Dr. Petra Hendriks – Professor Semantiek & Cognitie – afdeling taalwetenschap, Rijksuniversiteit Groningen

http://www.let.rug.nl/~hendriks/personal/

 

Onderzoeksteam KNO, UMCG

 

Onderzoeksteam Semantiek & Cognitie, Rijksuniversiteit Groningen

Creative Commons licentie
Except where otherwise noted, the content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 License.